Grupa Kredyt Inkaso, jedna z czołowych spółek z branży zarządzania wierzytelnościami w Polsce, dokonała skutecznej transformacji swojej kultury organizacyjnej, która przełożyła się na wzrost efektywności operacyjnej spółki. W ciągu zaledwie trzech lat znacząco wzrósł poziom motywacji, satysfakcji oraz zaangażowania pracowników. Istotnie usprawniono także współpracę między działami oraz zdolność do adaptacji i szybkiego reagowania na zmiany. W okresie trzech lat wskaźnik rotacji spadł o ponad 50 proc. W tym samym okresie efektywność spółki – w przeliczeniu na pracownika – wzrosła o 35 proc. Sukces transformacji kulturowej Kredyt Inkaso znalazł więc swoje odzwierciedlenie zarówno we wskaźnikach z obszaru HR, jak i w wynikach finansowych spółki.
W latach 2021-2024, Grupa Kredyt Inkaso dokonała gruntownej transformacji swojej kultury organizacyjnej. Na przestrzeni zaledwie trzech lat spółka osiągnęła ponad 20-centylowy wzrost w wynikach badania kultury organizacyjnej (OCI/OEI – Organizational Culture Inventory/Organizational Effectiveness Inventory). To duże osiągnięcie, bo zmiany dotyczą głęboko zakorzenionych norm, wartości oraz zachowań w organizacji. Taki postęp świadczy o wysokiej skuteczności podjętych działań transformacyjnych.
– Transformacja kultury organizacyjnej w Kredyt Inkaso była ogromnym wyzwaniem, bo spółka ma burzliwą historię i skomplikowaną sytuację w swoim akcjonariacie. Te okoliczności z pewnością nie ułatwiały zadania. Jako zarząd otrzymaliśmy zadanie zbudowania zdrowej i efektywnej organizacji o solidnych fundamentach. Taki cel nam przyświecał i wyniki zarówno finansowe, jak i kulturowe dowodzą, że cel ten został osiągnięty. Odnotowany w tak krótkim czasie ponad 20-centylowy wzrost wskaźników kultury konstruktywnej jest rezultatem, który może być uznawany za benchmark w branży HR. Zbudowaliśmy kulturę, która sprzyja efektywności, zaangażowaniu i innowacyjności. To także podstawy naszych osiągnięć biznesowych w ostatnich latach – mówi Iwona Słomska, wiceprezeska Kredyt Inkaso S.A.
Diagnoza: odpowiedzialność, współpraca i kreatywność w głębokiej defensywie
W pierwszym etapie transformacji kulturowej w Kredyt Inkaso kluczowym elementem było wyjściowe badanie kultury organizacyjnej (stan as is), które zrealizowane zostało w 2022 roku. Wyniki pierwotnego badania pokazały, że dominujące w firmie style były agresywno-defensywne (rywalizacja, perfekcjonizm, nadmierna kontrola) oraz pasywno-defensywne (unikanie odpowiedzialności, konwencjonalność, „zasady i reguły ponad pomysłami”). Wśród zagadnień wymagających poprawy znalazła się m.in. współpraca między działami, komunikacja i kreatywność.
– Postanowiliśmy podjąć wyzwanie transformacji, gdy zdaliśmy sobie sprawę, że dotychczasowa kultura organizacyjna ograniczała nasze możliwości i nie wspierała długoterminowej strategii rozwoju. Obraliśmy drogę w kierunku kultury konstruktywnej, opartej na takich wartościach jak współpraca, kreatywność czy samorealizacja. Uznaliśmy, że to warunek udanej realizacji naszej strategii biznesowej, zaangażowania w ten proces wszystkich członków zespołu i generalnie złapanie przez firmę wiatru w żagle – mówi Barbara Rudziks, prezeska Kredyt Inkaso S.A.
Kulturowe style konstruktywne są najbardziej pożądane w organizacji, bo w dużej mierze decydują o zdrowej, dojrzałej i efektywnej kulturze firmy. Nie oznacza to jednak, że elementów charakterystycznych dla stylów agresywnych i defensywnych powinno się za wszelką cenę unikać. Ich umiarkowane natężenie i odpowiednia relacja ze stylami konstruktywnymi tworzą bardzo wartościową mieszankę.
Jak wyglądała droga do zmiany?
Transformacja kulturowa to proces wymagający czasu i konsekwencji, ale dzięki zaangażowaniu całego zarządu, otwartej komunikacji oraz aktywnej postawie zespołu, zrealizowano szereg inicjatyw, które przyniosły wymierne efekty. Praca nad zmianami przebiegała projektowo i obejmowała szereg mniejszych oraz większych inicjatyw kształtujących kulturę organizacyjną w pożądany sposób, w tym m.in.:
Wprowadzane w Kredyt Inkaso zmiany zostały wsparte spójną komunikacją wewnętrzną oraz konsekwencją w codziennych decyzjach – tak, aby nie dopuszczać do precedensów lub odśrodkowych ruchów, idących w poprzek budowanej kulturze.
– W projekcie kulturowym zespół HR pełnił kluczową rolę, będąc generatorem pomysłów i koordynatorem poszczególnych działań, z determinacją pilnującym terminów oraz efektów końcowych. Nasze aktywności wykraczały jednak szeroko poza obszar HR i miały ogromne wsparcie ze strony zarządu spółki, który stał się aktywnym uczestnikiem procesu transformacji, regularnie spotykając się z pracownikami, skracając dystans władzy i promując otwartą komunikację – wyjaśnia Krzysztof Głuszczyński, dyrektor Pionu HR Kredyt Inkaso S.A.
Po owocach pracy ich poznacie…
Ponowne badanie kultury organizacyjnej OCI/OEI, zrealizowane pod koniec 2024 roku, pokazało znaczący postęp w zakładanym kierunku i dowiodło, że zaowocował on szeroką adaptacją nowych wzorców zachowań.
Spółka odnotowała ponad 20-centylowy wzrost wskaźników charakterystycznych dla kulturowych stylów konstruktywnych (np. osiągnięcia/wyniki biznesowe, współpraca i afiliacja, humanistyczne podejście oraz samorealizacja). Tak wyraźny postęp, w tak krótkim czasie zdarza się niezwykle rzadko. Model OCI/OEI pokazał, że w badanym okresie istotnie wzrósł poziom motywacji, satysfakcji i zaangażowania pracowników, poprawie uległa współpraca między działami oraz zwiększyła się zdolność do adaptacji oraz szybszego reagowania na zmiany. Jednocześnie znaczącej redukcji uległ poziom rywalizacji, unikania odpowiedzialności oraz konfliktów ról w spółce.
– Wyniki badania ilościowo potwierdzają wyraźną zmianę kultury organizacyjnej, natomiast dla nas równie istotne były informacje zwrotne, jakie otrzymywaliśmy od pracowników, którzy często niepytani wracali do nas i przy różnych okazjach wskazywali, jak z ich perspektywy pozytywnie zmieniła się firma w ostatnich latach – dodaje Krzysztof Głuszczyński.
Sukces transformacji kulturowej ma swoje wyraźne odzwierciedlenie zarówno we wskaźnikach z obszaru HR, jak i przede wszystkim w wynikach finansowych. W okresie trzech lat o ponad 50 proc. spadła rotacja pracowników (z 21% w 2021 do 9,41% w 2024). Jest to szczególne osiągnięcie, biorąc pod uwagę, że w Kredyt Inkaso od drugiej połowy 2023 trwa przegląd opcji strategicznych, który ma zdecydować o dalszych losach spółki i naturalnie może powodować niepokój wśród pracowników. W tym samym okresie absencje chorobowe spadły o 10,5% (z 3,61% w 2021 do 3,23% w 2024).
Co ważne, zmiany kultury organizacyjnej przełożyły się także na systematycznie poprawiające się wyniki biznesowe firmy. Cash EBITDA Kredyt Inkaso wzrosła w tym czasie o 45,7% (ze 121,2 mln zł w roku obrotowym 2020/2021 do 176,7 mln zł w 2023/2024). Wyraźnej poprawie uległa również efektywność spółki – w przeliczeniu na pracownika poprawiła się ona o 35%, generując wzrost wpłat od klientów, czyli osób zadłużonych, o 55% (z 223 mln zł do 345 mln zł). W tym okresie znacząco wzrósł też poziom inwestycji – z 13,1 mln zł w roku 2020/2021 do ponad 205 mln zł w roku 2023/2024. Wzmacniające się w organizacji style konstruktywne miały niebagatelny wpływ na ten sukces.
Szybka zmiana kultury organizacyjnej jest możliwa
Zmiana kultury organizacyjnej to proces systemowy – obejmuje całą organizację, od zarządu po pracowników na wszystkich szczeblach. Takie procesy zachodzą powoli, zwłaszcza w większych firmach, gdzie istnieje wiele grup interesariuszy i różne poziomy akceptacji zmian. Osiągnięty w Kredyt Inkaso znaczący wzrost wskaźników kultury konstruktywnej wskazuje na skuteczność wdrożonych działań, zaangażowanie kierownictwa i zdolność do efektywnego zarządzania zmianą.
Wyniki ponownego badania OCI/OEI w Kredyt Inkaso dowodzą też sensowności pracy nad kształtowaniem kultury organizacyjnej, która jest swoistym DNA każdej firmy – przyciąga do siebie ludzi wyznających podobne wartości i cele, a to przekłada się na poprawę funkcjonowania całej organizacji oraz efektywniejszą realizację celów biznesowych.
Badania z wykorzystaniem modelu OCI/OEI, dostarczanego przez firmę Human Synergetics, przeprowadzono w spółce na początku 2022 roku oraz pod koniec 2024 roku.
– W obu badaniach kultury organizacyjnej spółki Kredyt Inkaso wykorzystaliśmy badania OCI/OEI, czyli zestaw zintegrowanych narzędzi badawczych oparty na modelu określającym siłę różnych norm zachowań, jakie pracownicy przyjmują, aby pasować do firmy oraz czynników wskazujących na przyczyny tych zachowań w organizacji. Pozwala to porównywać różne aspekty, np. wpływ liderów, ocenę efektywności zespołów, indywidualne dopasowanie kulturowe, itp. Obecnie są to najszerzej stosowane formy ilościowego badania kultury na świecie, charakteryzujące się wysoką rzetelnością i wiarygodnością badawczą. Model ocenia łącznie 120 norm zachowań, zebranych w 12 kategoriach. Ankiety skierowaliśmy do 200 losowo wybranych pracowników, uzyskując za każdym razem wysoką frekwencję powyżej 80% – wyjaśnia dr Maria Mycielska, socjolożka specjalizująca się w obszarze kultury organizacyjnej i przywództwa.
Kontakt dla mediów:
mail: press@kredytinkaso.pl
tel.: +48 882 179 77
O Kredyt Inkaso
Spółka Kredyt Inkaso powstała w roku 2001 jako jeden z pionierów polskiego sektora zarządzania wierzytelnościami. Obecnie Grupa Kredyt Inkaso to aktywny gracz na rynku zakupów portfeli wierzytelności nieregularnych (NPL) na kluczowych dla niej rynkach w Polsce, Rumunii i Bułgarii. Grupa inwestuje przede wszystkim w detaliczne wierzytelności bankowe, telekomunikacyjne oraz consumer finance, następnie dochodząc ich na własny rachunek.
Akcje i obligacje Kredyt Inkaso są notowane na Giełdzie Papierów Wartościowych od 2007 r. Od tego czasu spółka wyemitowała już ponad 50 serii obligacji o wartości ponad 1,5 mld zł, z czego 1,3 mld zł zostało już wykupione. W swojej działalności spółka kieruje się zasadą, że proces obsługi spłaty zobowiązań powinien być dla osób zadłużonych możliwie łatwy, dostępny, ale przede wszystkim etyczny – co potwierdzają Certyfikaty Audytu Etycznego nadawane corocznie przez Związek Przedsiębiorstw Finansowych w Polsce. W działalności spółki ważne są także zagadnienia związane ze społeczną odpowiedzialnością biznesu, co przejawia się m.in. poprzez zaangażowanie w przedsięwzięcia edukacyjne oraz prospołeczne.